fredag 31 juli 2020

Blodtrycket.

Jag har medicinerat mot högt blodtryck i många år. Anledningen till att jag började var att det låg på 184/124. Redan 140/90 räknas som högt har jag förstått. När jag i samråd med läkaren skulle välja vilken typ av blodtryckssänkande medicin jag skulle ta, räknade han upp dom olika biverkningarna för mig. Jag minns bara att man fick rethosta av någon sort. Det har jag så det räcker ändå, så det tyckte jag var lite onödigt. Numera är det mest hjärtats extraslag jag skyller på medicinen, fast det förmodligen är en orättvis beskyllning. Dom första åren vågade jag inte byta märke på medicin, fast dom innehöll samma verksamma substans. Det var ett evigt pyssel med att det måste stå på receptet att den inte fick bytas. Apotekspersonalens stående order är ju att alltid ge en den sort som är billigast för dagen. Det märket jag hade börjat med var dessutom ett av dom absolut dyraste. Varje läkare verkar ha sin favorit. Jag har noterat att min nuvarande husläkare skriver ut både blodtrycksmedicin och statiner av ett och samma märke. Dom sistnämnda har jag aldrig vågat börja ta. Den blodtryckssänkande har blivit betydligt enklare att välja märke på själv, sedan jag började sköta alla apoteksärenden på nätet. Där kan man se precis vad som finns som är likvärdigt och vad dom olika märkena kostar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar