tisdag 28 juli 2020

Ständigt närvarande.

Nybro är ett mycket bra val av bostadsort under pandemin. Möjligen hade Emmaboda varit ännu bättre. Där har man så långt knappt haft några fall alls av Corona. Några större skaror av semesterfirare kommer det i alla fall inte till Nybro, även om dom har blivit fler i modern tid. När jag flyttade hit för trettio år sedan, hade någon rolig människa satt en skylt i rondellen med texten ”Siste man släcker lyset”. Jag utgår ändå från att risken att bli smittad är större både på Öland, där jag är född och uppvuxen, och i Kalmar och Oskarshamn, där jag har bott tidigare, än vad den är här. I Borgholm har man fått anställa väktare, som försöker få folk att hålla avstånd. På Gekås varuhus i Ullared verkar trängseln vara lika stor som vanligt. Svenskarna hanterar viruset på många olika sätt. Allt från dom som är ute i svängen som vanligt till dom som inte ens vågar sig till mataffären. Och så alla vi andra någonstans däremellan då. WHO och EU rekommenderar användande av munskydd, men just den biten verkar inte tilltala speciellt många svenskar. Ändå läser jag att allt fler med misstänkt covid-19 vittnar om en sjukdom som aldrig tycks ta slut. Den kommer tillbaka i omgångar med ständigt nya symptom, från envis feber, andnöd och rusande hjärta till yrsel, utslag, blåa tår, diarré och extrem trötthet. Det låter ju inte direkt frestande att känna sig sjuk i flera månader. Den senaste jag läste om som hade gått bort i covid var för övrigt skådisen Hassan Brijany. Han var jämngammal med mig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar