tisdag 21 juli 2020

Sopsortering.

Jag utgår från att man återvinner förpackningar för miljöns skull. Därför kan jag tycka att det känns lite dubbelt att så många tar bilen till förpackningsåtervinningen. Den lär väl vara betydligt värre för miljön än vad förpackningarna är. Åtminstone så länge vi inte har ställt om helt till fossilfria bränslen. När det kommer att ske blev jag inte mycket klokare på genom att googla, eftersom jag inte orkade gå in på alla länkar jag fick upp. Redan vid klimatmötet i Paris 2015 var tydligen målet att Sverige skulle bli ett av världens första fossilfria länder. Så fanns det fossilfritt Sverige 2020, 2030 och 2040 bland resultaten. Eftersom jag inte ens har bil forskade jag inte längre än så. Mannen som störde mig vid återvinningen igår hade inte bara en jättestor suv. Han lät den dessutom gå på tomgång medan han sorterade sina sopor. Då snackar vi inte några små påsar, liknande dom jag hade med mig. Han började med en hel säck, och eftersom öppningarna till containrarna är så pass små, tog det en stund. Det i sin tur antar jag hänger ihop med dom barn som tidigare har klättrat in, och som har blivit ihjälklämda när containern har tömts. Dom små öppningar som finns numera får man knappt in dom tomma förpackningarna genom. Mannen med suven höll på både när jag kom dit och när jag lämnade området igen. Hela tiden var motorn på bilen igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar