lördag 25 juli 2020

Tjugofemte juli.

Mina badvanor har förändrats mycket sedan jag var barn. Då tillbringade jag somrarna mer under vattenytan än över. Jag funderade seriöst över hur dom vuxna som bara doppade sig som hastigast, ens kunde överleva på det. Nu är det mer än tjugo år sedan jag badade över huvud taget senast. Den tjugofemte juli 1972 var jag elva år gammal, och umgicks tydligen med två olika flickor som var året yngre. Först var det tänkt att jag skulle cykla till stranden och bada med den ena, men då blev det åska. Istället var jag där med den andra på kvällen.
Tolv år senare tillbringade jag den här aftonen med flickan på bilden. Vi drack bland annat likör och åt frallor, men förhoppningsvis inte samtidigt. Det ösregnade när jag cyklade hem igen. Två år senare var vi några tjejer som hade möhippa för henne på samma datum, eftersom hon skulle gifta sig. Då hamnade vi på restaurang Cinzano, där vi åt räkor. Kortet är taget sommaren 1985 på min balkong på femte våningen i ett höghus i Kalmar, där jag bodde då.
Den tjugofemte juli 1987 var jag med en kompis på ett evenemang som kallades ”Kalmar dansar och ler”. Jag köpte några lotter, men annars verkar jag mest ha ätit mig igenom kvällen. Varmkorv, macka och våffla var några av dom saker som slank ner. Så var jag inne på hotell Witt och spelade roulett. Jag gick med vinst för en gångs skull.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar