måndag 2 maj 2016

Bluffmail.

Förra gången jag fick bluffmail från PostNord gick jag på det, och klarade mig undan datorstrul med en hårsmån. Det senaste mailet har varit på norska, och det har verkligen känts som bluff. Varför skulle posten i Sverige skicka ut ett brev på norska? Men dom har envisats, och när man väntar på paket blir man förstås orolig att man missar någonting trots allt. En morgon hade jag fått mail om att jag bara hade två timmar på mig innan paketet skickades tillbaka till avsändaren. Det läste jag inte förrän tidsfristen hade gått ut, men på kvällen kom ett likadant. Då hade jag fortfarande två timmar på mig. Jag gick in på PostNords webbsida, för att se om dom nämnde det där. Föredömligt lätt att hitta redan på startsida låg sedan en hel månad en länk till följande meddelande:
"Flera varianter på bluffmejl som ser ut att komma från PostNord. PostNord varnar för falska e-postmeddelanden, så kallade ”phishingmail”, där bedragare utger sig för att vara PostNord AB. Hur bluffmejlen ser ut varierar. Rubriken på mejlet kan till exempel vara ”Kuriren Har Inte levererat Paketet” eller ”Du har lösta paket”. Mejlet fortsätter oftast med: ”Courier kunde inte leverera det här paketet till dig.” Men det falska mejlet finns alltså i flera olika varianter. Det är inte PostNord som har skickat mejlet. Radera det utan att klicka på någon länk eller göra något annat som du uppmanas till i mejlet. Försök inte spåra paketet enligt instruktionerna. Så länge du inte klickar på något i mejlet riskerar du mest troligt inte att få några negativa konsekvenser av meddelandet. PostNord är inte avsändare av dessa mejl och kan tyvärr inte göra något åt att de skickas ut av bedragare. Vi kan bara vädja till dig att inte göra något annat än att slänga meddelandet så fort du fått det." 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar