tisdag 3 maj 2016

Rälsbuss.

Jag fick syn på ett foto av en rälsbuss på Facebook. Det intressanta med kortet (i alla fall för mig) var att hållplatsen den står vid ligger alldeles i närheten av mitt föräldrahem. Jag tror min mamma jobbade på olika järnvägsstationer när hon var yngre. Själv hann jag aldrig åka tåg på Öland, för järnvägen där lades ner samma år som jag föddes. Hållplatsen där jag klev på skolbussen när jag gick på högstadiet, ligger ungefär där fotografen har stått. Tänk så häftigt det hade varit att kunna åka rälsbuss till skolan i Mörbylånga istället för vanlig landsvägsbuss. Fast hade järnvägen funnits kvar hade det väl inte känts som något speciellt. Jag antar att folk som bor i Göteborg är så vana vid spårvagnarna att dom inte tänker så mycket på att dom är speciella. På Öland kan jag tycka att det borde ha varit en turistattraktion att kunna resa på järnväg längs med ön, men det vore väl lite för säsongsbetonat. När jag växte upp fanns bara banvallen kvar, men vi pratade ändå om den som "järnvägen".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar