måndag 30 maj 2016

Storgatan.

När jag läser om turerna kring biltrafiken på Storgatan i Nybro, inser jag att hur man vänder sig har man rumpan bak. Det har varit tillfälligt i ett helt år, men nu funderar man på att permanenta det eftersom "det har haft en positiv inverkan på handeln, med mer folk i centrum." I en annan artikel kan man läsa att handlarna funderar på att gå ihop och anställa väktare, eftersom snatterierna har ökat. Själv gör jag mitt bästa för att inte bidra till den ökade handeln, eftersom jag uppskattade gågatan. Det mesta går att köpa på Internet, och ställena som lämnar ut paket har betydligt mer generösa öppettider än vad butikerna längs Storgatan har. Att dom dyra skyltarna efterlevs verkar det vara dåligt med koll på. Man får varken köra in eller parkera förrän vid tio på förmiddagen. En lördagsmorgon vid nio räknade jag till sex parkerade bilar. Gångfart tror jag knappt att jag har sett någon som håller. För egen del har jag fortsatt cykla åt båda hållen, men nu har jag börjat fundera på om det är tillåtet egentligen? När gårdsgatan är enkelriktad för bilar, kanske det gäller cyklar också, fast folk gör som dom alltid har gjort. Att folk inte orkar gå femtio meter från närmaste parkering, nu när det är så inne med träning, fascinerar mig förstås. Fast vår vaktmästare hävdar att dom som tränar är dom lataste människorna som finns. Han bor vid Friskis och svettis. Luften är sämre nu än när det låg industrier där, eftersom alla tar bilen till träningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar