torsdag 19 maj 2016

Routern.

När jag köpte ny tv var en av tankarna att jag skulle kunna kolla tv från Internet på den. Vissa program sänds ju enbart där, och i SVT:s arkiv finns mängder av gamla godingar. Youtube har jag inga problem med, men för att se det här andra behöver jag vara uppkopplad mot routern till bredbandet. Så länge den stod vid datorn var väggarna mellan den och tv:n för tjocka, så signalen blev för svag. När jag flyttade ut den i hallen fungerade det klockrent. Jag har aldrig brytt mig om att koppla in routern till datorn igen efter det testet. Den enda skillnaden jag har märkt har varit att jag har sluppit tappa kontakten med Internet, och starta om den stup i kvarten. Min plan har varit att plugga in den i hallen när jag ville se något från nätet. När jag började använda samma wifi till telefonen kändes det vettigast att ha routern inkopplad i hallen hela tiden, så jag kunde använda telefon, tv och dator samtidigt. Problemet var bara hur jag skulle få kontakt med datorn, för det ville sig inte alls. Jag förstod att jag tänkte fel och missade någonting, men jag kunde inte komma på vad. Till slut trillade polletten ner. Jag hade varit så inkörd på att ha routern i den ände av nätverkssladden där datorn finns. Det fungerar förstås precis lika bra att koppla in den borta vid väggen, där den når till tv:n också. Det enda kvarvarande problemet är att jag har varit riktigt duktig när jag har fäst sladden runt sovrumsdörren. Den sitter med femtio små sladdhållare, för att det ska vara så snyggt som möjligt. Jag har dessutom inte lämnat så lång bit ute i hallen att det räcker upp på bordet där jag vill ha routern. Jag får ta tag i att fixa det i helgen, när jag förhoppningsvis har lite mera tid. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar