fredag 25 november 2016

Adventspynt.

När jag tog semester på söndag var tanken mest att det är julskyltning då. Det går jag knappast på, om jag ska börja jobba kvart över åtta på kvällen. Långt senare kom jag på att det är läge att tvätta fönster, byta gardiner och julpynta den här helgen också. Nu blev det ingen långhelg som jag hade planerat. I Sverige vill man ju inte gärna att jobben ska räcka till alla. Istället kör man en oroväckande hög procent av produktionen på övertid. Så även på min arbetsplats, så inatt har jag jobbat. I morse var jag bara hemma och vände, och fortsatte sedan till Kvantum för att veckohandla. Jag hade plockat ner första jullådan innan, eftersom jag i vanlig ordning inte kom ihåg ifall jag hade mossa och ljus till adventsljusstaken. Ifjol köpte jag behändiga plastlådor till det skåpet, men jag fick inte ihop det riktigt. Där fanns fortfarande en bananlåda, som var en riktig rysare att få ner, eftersom skåpet sitter uppe vid taket. Nu kollade jag måtten, och hittade den perfekta plastlådan att ersätta den med på Kvantum. Att jag skulle köpa något så stort förträngde jag tydligen när jag gick in i butiken, för jag tog en grund vagn som i stort sett bara rymde mina cykelväskor. Inte blev det bättre när jag hittade en hyfsat stor tomte som jag ville ha. Han är jättesöt, och heter dessutom Ture, precis som min farfar. Hemma igen tvättade jag fönstren och satte upp slingan på balkongen, medan det var ljust så jag såg att göra det. Pingvinen på bilden fick jag av mina nyårsgäster ifjol. Den går egentligen på batterier, men då blir den lite knölig att komma åt att tända och släcka. Alternativt är den försedd med en timer, som tänder den sex timmar per dygn och sedan släcker den i arton. Jag ville hellre kunna tända och släcka den samtidigt med ljusslingan, så jag stoppade in en bit av slingan i pingvinen istället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar