tisdag 1 november 2016

Upplärning.

Natten som gick började en tjej som jag ska lära upp på vår avdelning. Ja, tjej och tjej... Hon är nästan lika gammal som jag, så jag får hjälp att höja medelåldern på strängen. Dom festa från Lernia är i tjugoårsåldern, medan vi Kährsanställda börjar bli lite till åren. Det innebär att det inte är någon nybörjare jag har med att göra, så det är inte så betungande att lära henne vad vi sysslar med på just vår avdelning. Det blir förstås ändå en del pratande och förklarande. Senast jag skulle göra något liknande fick jag ta över en nästan färdigupplärd kille från någon annan. Det kom väldigt plötsligt en kväll när jag hade gått till jobbet fast jag hade extremt ont i halsen. Då blev det jobbigt med allt pratande. Igår hade jag inte ont innan vi började, men vid sex i morse hade jag pratat så jag var hes. Flickans sambo har lärt upp en del av våra maskinoperatörer, så hon fick lova att inte berätta för honom hur ostrukturerad jag är. Jag har ingen aning om hur man borde lägga upp en upplärning, så hon hänger på mig och jag visar henne lite av allt. Förhoppningsvis fastnar det efterhand. När jag började på kära Kährs hade vi en upplärningssträng, där man fick titta ordentligt på bitarna och lära sig sortera i lugn och ro, innan tempot ökade. Jag fattar inte ens hur dom som kommer nu lyckas lära sig någonting vid ett löpande band som går i full fart.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar