måndag 21 november 2016

Tjugoförsta november.

1975 var den tjugoförsta november en fredag, och vi hade luciaövning med idrottsföreningen. En klasskamrat med riktigt långt, mörkt hår blev vald till lucia. Kortet på mig och en annan tärna bör vara taget tre veckor senare på själva luciafesten. Det lär ha varit sista gången, efter ett ha gått i det luciatåget i många år. Första året var jag så liten att jag och kompisen var småtärnor, som fick stå framför lucian uppe på scenen. Det tejpades lappar i golvet, för att vi skulle veta var vi skulle stå. Problemet var att det var syföreningsauktion innan, och dom som höll i den trampade bort våra lappar.
Bowlat och dansat verkar vara det jag har gjort mest just denna dag genom åren. 1983 bowlade jag i Kalmar, där jag bodde då, och 1989 med kompisen i Oskarshamn. 1980 var jag på Sandra i Kalmar och dansade. 1986 dansade vi kultis i Blomstermåla. 1987 var jag i Oskarshamn, fast jag bodde i Kalmar och hade en bit att köra dit. Betydligt närmare hade jag till Kristallen här i Nybro 1992. Året därpå tog jag bussen till Sandra i Kalmar, där det var söndagsdans.
Innan jag kom tillbaka till slitytan jobbade jag på avdelningar där skaderisken kändes större. Arbetet var tyngre och det var mera klättrande. Tre år i rad står det i bloggen (som är det närmaste en dagbok jag kommer numera) om skadorna jag har fått just detta datum. Det är ett sår på armen, en trästicka i handen och en bula i huvudet. För tjejen som skadade sig för nio år sedan gick det betydligt värre. Hon blev av med fyra fingrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar