tisdag 15 november 2016

Släktskap.

Att jag har blivit gammelfaster lät hyfsat gammalt, men så har jag knappast hört någon använda uttrycket heller. Min egen gudmor kallades alltid "moster Ella", fast hon egentligen var mammas moster. Till saken hör att min mamma inte hade någon syster och jag hade följaktligen inte någon moster. Om man nu inte räknar dom ingifta då, eftersom mamma hade fem bröder. När jag var mindre var min farmor just farmor, så det blev tokfel för mig när dom hon var mormor till kallade henne för mormor. På det viset var det praktiskt med farfar, som alltid tilltalades med förnamn. Jag vet än idag inte varför, men det var alltid farmor och Ture. Så kan förstås det där med släktskap bli ännu mer komplicerat när man är flera generationer. När någon är mamma, mormor eller gammelmormor, beroende på vem som talar om henne.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar