tisdag 8 november 2016

Tisdag.

När snöröjarna väl kom igång igår gjorde dom det rejält. Dom skottade varenda gata, även i min del av Nybro. Med lite tur har det varit så pass milt under dagen idag att bilarna har kört av det sista, och jag kan slippa klufsa till jobbet med broddar under kängorna. Dom gånger man inte har skottat har det blivit så tjockt med is på gatorna att dom knappt har blivit rena på hela vintern. Nästa glada överraskning när jag gick till jobbet igår var en arbetskamrat som jag inte kunde placera. Jag har svårt att känna igen folk resten av året också, men på vintern när många har mössa blir det snudd på omöjligt. Trevlig var han hur som helst, och så kallade han mig "Hjärtat" flera gånger. Det är tjugo år sedan någon använde just det tilltalet till mig senast. Han som brukade säga så är dessutom död. När jag gick här och filosoferade ikväll kom jag på varför jag tyckte det var märkligt att Kvantum inte sålde julsaker i början av november. Jag köpte nämligen nästa års almanackor redan för flera veckor sedan. Det måste vara den enda butiken i Sverige som tror att nyår kommer före jul. Det är i alla fall skönt att kunna tänka på något annat än jobbet i dessa tider av upplärning. Det är bedömningar vi sysslar med, och vore jag kapabel att lära någon vad hon ska tycka skulle jag nog ägna mig åt politik istället. Jag har frågat tre olika kvalitetsansvariga om ett av momenten, och fått olika svar av alla. Inte undra på att vi ömsom får ovett för att vi plockar för mycket och andra gånger för lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar