måndag 7 november 2016

Vinter.

Igår kom vintern till Nybro. Jag har förstått att vissa tycker att det är mysigt. Personligen förstår jag inte alls det mysiga i att bli kall och blöt, när snön blåser in genom minsta glipa i det man har virat in sig i. Tungt är det att gå i, och farligt när man riskerar att halka omkull för varje steg. Jag ville åtminstone inte bryta något under vinterns allra första snöfall, så jag trädde broddar på kängorna när jag gick till jobbet. Det var knöligt innan jag kom iväg, eftersom golven blir förstörda om jag går i dom inomhus. När jag väl traskar runt i snön har jag en tendens att tappa dom. Det innebär att jag får titta ner på mina fötter var tionde meter, för att slippa gå så långt tillbaka och leta efter dom. Som jag minns det är det inte så mycket roligare att köra bil. Jag kvaddade själv en bil när det var snöslask en gång på åttiotalet. En av småkillarna på jobbet berättade hur han hade försökt göra en omkörning på vägen dit igår. Han hade fått ge sig, när bilen hela tiden gled tillbaka i dom uppkörda hjulspåren. Han skyllde på att hans bil var för lätt. Min åsikt är att ingen vettig människa ägnar sig åt omkörningar i det väglaget. Det finns tydligen en anledning till att man läser om trafikolyckor hela tiden. Nybro kommun hävdar att dom skottar cykelbanorna allra först, när det kommer snö. Idag var dom endera dom enda som inte hade hört talas om att snön var på väg, eller också jobbar snöröjarna kontorstider. Jag fick då pulsa i hyfsat hög snö när jag tog mig hem från jobbet runt halv sju i morse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar