torsdag 4 juli 2019

Facebookstrul.

Det var lite struligt att visa foton på Facebook igår. Först såg jag ingenting i förhandsvisningen, men kunde klicka fram korten. Till slut syntes dom inte alls. Istället kom det upp små informationstexter. Där stod saker som: ” Bilden kan innehålla en eller flera personer och personer som sitter” och ”Bilden kan innehålla växt, blomma, träd och utomhus”. Åtminstone den andra vet jag säkert att det var en högst relevant beskrivning, för där kunde jag klicka fram bilden. Den föreställde en blomlåda. Varför det bara stod att bilderna kunde innehålla och inte att dom verkligen gjorde det var lite oklart. Programmet som tolkade bilderna verkar ju ha varit hyfsat säker på sin sak. Jag undrade om det bara var hos mig det strulade, men till slut lade en Facebookvän upp en länk till Expressen. Facebook, Whatsapp och Instagram hade fått problem samtidigt över hela världen. Det ger en fingervisning om hur sårbart det digitala samhället är. Jag hittade en så praktisk sida som heter isitdownrightnow, när en av mina spelsidor inte syntes till. Där kunde man både få veta om deras server svarade över huvud taget, och få kommentarer från andra som ville in på samma sida. Fast Facebook inte låg nere helt kunde man där se att dom hade problem med sin server. Jag var lite orolig att det hade kraschat för gott, eftersom jag har hela mitt sociala liv där. Då hade jag väl blivit eremit på riktigt, speciellt som 24Sverige har gått i konkurs. Det är där jag får det mesta av mina lokala nyheter. Facebook verkar i alla fall fungera som det ska igen idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar