måndag 1 juli 2019

Första juli.

Den första juli 1985 var jag uppe på hamnkontoret i Kalmar och fikade. Min mamma jobbade där. Sommaren därpå åkte jag upp till Oskarshamn och dansade kultis i stort sett varenda tisdag. Så även denna kväll. Två år senare åkte jag åt andra hållet. Då bodde jag i Oskarshamn, men väninnan och jag var på Algutsrums marknad på Öland. Efteråt passade vi på att hälsa på hemma hos mina föräldrar. 1991 hade jag flyttat till Nybro, och umgicks med en granntjej och hennes lillasyster den här dagen. Grannen jobbar på Kährs, så henne har jag sett genom åren, fast hon flyttade härifrån för länge sedan. Hennes syster tror jag däremot aldrig att jag träffade mera efter den sommaren. 2003 hade pappa fått en stroke i slutet av juni. Den första juli tillbringade jag därför hos honom på hjärtintensiven på Kalmar lasarett. 2008 hade dom lagt om taket på mitt hus. Jag var så nöjd när dom plockade ner sistan av byggnadsställningarna den här dagen. Det var lite ovant att ha folk springande utanför fönstren, när man bor på tredje våningen. För exakt sju år sedan klarade jag av mitt livs (möjligen hittills) enda besök på Kalmar läns museum. Kortet är taget på Kronanutställningen. Det fanns dessutom utställningar om pirater, Jenny Nyström och en utställning som kallades Nygammalt. Den innehöll skrivmaskiner, kassettband och annat som jag själv är gammal nog för att ha använt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar