onsdag 24 juli 2019

Sökta jobb... förr.

Jag höll på att hamna mellan jobb sommaren 1982, så i slutet på juli var jag på Lotsutkiken och snackade jobb. Jag minns varken hur allvarligt snacket var eller hur det avlöpte. I augusti fick vi som var uppsagda från Luma metall förtur till säsongsanställningarna på Nordchoklad, eftersom både företagen tillhörde kooperationen. Där blev jag kvar tills jag sa upp mig själv för att flytta till Oskarshamn 1988. Jag kan faktiskt inte säga säkert hur många jobb jag har sökt i mitt liv, eftersom mina minnen är så vaga när det gäller sånt. Det här med Lotsutkiken hade jag inte haft en aning om, ifall det inte hade stått i min dagbok. Ett tryckeri minns jag, eftersom jag kuggade mig själv på enklaste möjliga frågan. Jag såg inte felet på visitkortet jag blev visad. Å andra sidan var dom inte så sugna på att anställa en ung kvinna heller, eftersom såna som regel blir gravida förr eller senare. Dom skulle bara veta hur länge jag inte blev det. Jag kan peka ut var i Kalmar en mindre industri låg, där jag sökte jobb, men jag kommer varken ihåg vad den hette eller vad dom sysslade med. Den kanske ligger kvar på samma plats, så man kan åka förbi och kolla vad den heter vid tillfälle. När jag bodde i Oskarshamn tog jag bussen till Mönsterås en dag, och var på anställningsintervju på ett företag där. Hade jag fått det jobbet kanske jag hade framlevt dom senaste trettio åren ute vid kusten istället för här inne i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar