tisdag 9 juli 2019

Skomakaren.

Skorna var på väg ner i soppåsen, när jag ångrade mig. Jag vet hur svårt det är att hitta skor som kommer överens med mina fötter. Jag kände att jag nog ville kolla med skomakaren, så jag inte slängde ett par av mina skönaste skor i onödan. Innan jag hittade såhär mjuka skor hade han fått modifiera flera par som jag fick ont av. Det satt av någon outgrundlig anledning någonting hårt runt hälen, och det gav mig skavsår direkt. Den äldre man jag talade med den här gången misstänker jag var den nuvarande innehavarens pappa. Om jag har förstått saken rätt var det han som byggde upp verksamheten. Han har jobbat som skomakare i hela sitt liv, så han borde veta vad han talar om. Han började med att förklara för mig att det jag hade trampat i var tuggummi, som det sedan hade fastnat stenar och skräp i. Så visade han mig att sulorna var av på flera ställen. Det var tydligen någonting han kunde svetsa ihop, och mer än så tyckte han inte att det var lönt att kosta på mina skor. Jag hade inte ens förstått att det fanns en budgetvariant på lösning. Jag tänkte inte ens på att fråga om priset, men han tog bara en tiondel av vad ett par nya skor skulle ha kostat. Dom kronorna var det värt, även om skorna inte skulle hålla mer än någon vecka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar