torsdag 5 september 2019

Ingen rök utan eld?

Det är extra obehagligt att känna röklukt när man bor på tredje våningen. Sist det hände försökte jag trösta mig med att jag inte hörde en enda brandvarnare. Dom brukar annars gå loss både hos mig och grannarna då och då. Jag gissade på att grannen under grillade eller något. Min ventil sitter snett ovanför hennes köksfönster, så det vore lätt hänt att jag kände röklukten här inne, om hon brände maten för hårt. När jag försökte se något genom fönstret verkade snarare hela hennes kök stå i lågor, för det kom rejält med rök nerifrån. Till slut insåg jag att det nog kom ända nerifrån marken. Intill husväggen såg jag en kille som böjde sig framåt så han visade hela röven. Jag funderade starkt på om man borde ringa polisen, men överlät det till mina mera driftiga grannar. Det kanske var lika bra, för dagen efter kollade jag hur det såg ut nedanför fönstren. Någon brandplats syntes inte till, men det växte någonting ganska högt i rabatten. Kanske var det så att någon hade kastat en fimp där, och att gossen hade försökt släcka, när han såg röken. Det är lätt att bli oskyldigt misstänkt för någon skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar