måndag 23 september 2019

Kortbetalning.

Det är alldeles uppenbart att jag får det mesta av mina nyheter på Facebook. Att det kom nya EU-direktiv för betaltjänster förra lördagen hade jag ingen aning om förrän mina Facebookvänner började dela nyheten i veckan. I min morgontidning har jag fortfarande inte sett något om det. Inte var det lätt att förstå vad dom nya direktiven gick ut på heller. På Sveriges Radios sida läste jag att : ”Det ska inte längre vara möjligt att dra magnetremsan på sitt kort. Vissa kortutställare och banker kommer dock under en övergångsperiod att godkänna signatur om chippet används, däribland Nordea, men annars är regeln att pinkod måste användas.” Mig tappade dom fullständigt i sin logik mellan meningarna. Å ena sidan låter det som om mitt ICA-kort behöver bytas ut eftersom det saknar chip, men i nästa mening verkar det mest ha med koden att göra. Det enda jag kunde tänka mig att dom menade var att man inte skulle få blippa kortet, som man gör med små belopp. Då var det första jag läste att det skulle man kunna fortsätta med, men nu hittar jag inte var jag såg den uppgiften. På Handelsbankens sida läste jag att ”Om kunden inte kommer ihåg sin PIN-kod, måste de kontakta sin bank och beställa en ny PIN-kod alternativt beställa ett nytt kort.” Finns det alltså människor som hittills har kunnat betala samtliga sina köp utan kod? Det var i så fall lite sent att få veta det nu, när det tydligen ska bli lite ordning och reda. Att man har kunnat handla på nätet enbart genom att ha en annan persons kortuppgifter tycker jag låter helt sjukt, så det är jag tacksam om dom styr upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar