måndag 15 juni 2020

KLT.

För flera år sedan fick jag lära mig något om Kalmar länstrafiks upplägg den hårda vägen. Jag minns inte om det var samma typ av resekort som jag har nu, men jag laddade hur som helst tågresor på det. Jag tog ibland tåget in till Kalmar, och då var det inte alltid enkelt att få tag på en biljett här i Nybro. Det märkliga var att jag aldrig verkade ha någon resa kvar när jag behövde dom. Det hände några gånger, innan jag till slut fick veta att dom där resorna försvann efter trettio dagar. Förutom att jag tyckte att det var ett märkligt upplägg, kunde jag känna att dom hade varit dåliga med att upplysa om det. Hur dåliga förstod jag inte förrän jag läste en intervju med deras trafikdirektör. Att tågresorna var tidsbegränsade verkade komma som en överraskning för honom också. För ett par månader sedan kom nyheten om att korten med reskassa skulle försvinna. Det är ett upplägg som har passat mig bra, eftersom jag kunde ha pengar på det fast jag reser väldigt sällan. Vid ett tillfälle, när jag inte hade åkt på länge, upptäckte jag att jag hade 600 kronor på det där kortet. Nu var det bara 135, men jag ville ändå gärna ha tillbaka dom. Det dröjde till häromdagen, innan jag fick veta hur det skulle gå till. Då var det inte heller någon lek, eftersom formuläret man skulle använda krävde att man specificerade en exakt resa. Det stod i och för sig att man inte behövde fylla i den delen, om det inte gällde just en resa som hade gått snett, men man kom inte vidare utan att göra det. Jag lyckades hur som helst få mina pengar utbetalade till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar