tisdag 30 juni 2020

Värme.

Sist jag talade med min bror hävdade han att sommaren skulle bli varm och torr. Jag såg framför mig flera veckor av den nästan trettiogradiga värme som vi hade i förra veckan. Som väl är har det redan sjunkit till mer normala sommartemperaturer här, och enligt min väderlekssida ska det fortsätta så. Jag far nämligen fruktansvärt illa av värme. Första gången i mitt liv som jag svimmade var det efter att ha tagit ett bad i mitt föräldrahem. Där hade vi ett minimalt badrum med snudd på obefintlig ventilation. Det fanns ett litet fönster, men precis utanför det gick trappan upp till ytterdörren. Man var inte så sugen på att öppna ut mot eventuella gäster, när man själv var naken. Jag har badat bastu några få gånger när jag var yngre. Det slutade jag helt med efter att ha varit på väg att svimma av värmen. Den gången jag tuppade av på Nordchoklad var det på grund av en kombination av värme och arbetsuppgifter. Vi stod och kollade så det fanns ett bär i varje körsbärspralin, och fyllde på där det fattades. Spritlukten, dom kladdiga händerna och sommarhettan fick mig att gå i golvet. Annars minns jag den fabriken som kall, eftersom chokladen knappast skulle må bra av värme.
 

2 kommentarer:

  1. Jag far också illa av värmen och har alltid gjort! Den extremt varma och torra sommaren 2018, vars like vi får gå 150 år tillbaka i tiden, kom det bara 24 mm regn i Nybro mellan den 24 april och 28 augusti. Ingen av SMHI:s stationer var i närheten av detta! Noterar Sven Christer Leg. Väderlekare :-)

    SvaraRadera