lördag 6 juni 2020

Pandemiuppdatering.

Pandemin och allt den för med sig fortsätter att fascinera mig. Det allra senaste jag läste var att Världshälsoorganisationen WHO gick ut med en uppdatering av sina riktlinjer. Dom uppmanar allmänheten världen över att bära ansiktsskydd i affärer, på jobbet, skolor, kyrkor, moskéer, sociala tillställningar, på bussen, tåget och alla andra ställen där det kan vara en hel del andra människor. Men si det tyckte inte Sveriges ansvariga myndighet, Folkhälsomyndigheten. ”Vi har goda kapaciteter till att kunna hålla avstånd i Sverige. I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd” säger statsepidemiolog Anders Tegnell. En bärande princip i Sverige har varit att följa myndigheternas riktlinjer. Att den ansvariga svenska myndigheten trots det nu själva ger kalla handen till "övermyndigheten" WHO:s riktlinjer kan skapa osäkerhet. Inte blir det bättre av Sveriges höga dödstal, samtidigt som det sjunkit kraftigt i många andra länder. Jag kände att man fick dubbla budskap redan när regeringen gick ut med att det är fritt fram att resa inom Sverige igen om någon vecka. Näringslivet jublade förstås, och Destination Gotlands sajt kraschade av överbelastning. Dom vårdanställda i populära semesterregioner blev knappast lika glada. Dom riskerar att få sina semestrar indragna. En av dom saker som ändå roar mig i sammanhanget är kommentarer lik den jag läste häromdagen: ”Jag väntar med kommentarer tills detta är över, för då först vet vi”. Jag kunde ha svurit på att det var just väntade hon inte gjorde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar