måndag 1 juni 2020

Förra cykelstölden.

Det är tio år sedan jag senast fick en cykel stulen och blev tvungen att köpa en ny. Vart den cykeln tog vägen fick jag aldrig veta. Däremot hittade jag nyligen anteckningar från resan med tilläggsförsäkringen man får på köpet när man inhandlar en ny cykel. Jag noterade att självrisken på hemförsäkringen, som nu är 1800:- då var 1500:- kronor. Oklart om den har stigit eller om jag har bytt försäkringsbolag sedan dess. Man blev påtvingad en hemförsäkring genom facket, men jag har ingen aning om när det skedde. Man kunde förstås ha behållit den gamla också, men det kändes lite onödigt att betala dubbla avgifter. Några månader efter det förra cykelköpet kom ett erbjudande om att förlänga tilläggsförsäkringen i fem år. Som väl var gjorde jag en kraftansträngning och läste igenom hela brevet. Som i förbigående stod det: ”Detta erbjudande gäller registrering av din cykel. Erbjudande om att förlänga försäkringen kommer med automatik i god tid innan försäkringen löper ut.” Att dom alls nämnde det tydde väl på att det var fler än jag som hade fattat fel. Det man skulle betala för var att hamna i deras databas, som polisen använde. Så skulle dom göra polisanmälan och hjälpa mig att kontakta mitt försäkringsbolag om cykeln blev stulen. Polisen och försäkringsbolaget var enkla att kontakta över Internet, och enligt vad det stod i papperen från polisen hade dom en alldeles egen databas över försvunna cyklar. Det kändes inte som någonting jag ville betala extra för att få hjälp med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar