söndag 21 juni 2020

Spänning i tillvaron.

Jag har läst någonstans att det är vanligare med bränder i vitvaror än i Tv-apparater. Det känns som om min tvättmaskin ligger bra till då, för den är minst tjugo år gammal. Ändå är det inte främst brandrisken som gör att jag ogärna tvättar när jag inte är hemma. Det hänger mest ihop med den gången jag hade städat bort någonting vid avloppet, så att maskinen tömdes rakt ut på golvet. Jag antar hur som helst att Tv-apparaterna var farligare förr, när det fanns bildrör i dom. Till mig brukar alla säga att jag inte får glömma att släcka mina levande ljus. När jag googlade på det visade det sig att det uppstår betydligt fler bränder när folk glömmer mat på spisen eller sätter på en platta av misstag. Det är kanske spisen dom borde be mig att kolla en extra gång istället. Skarvsladdar och annat elektriskt är väl rent allmänt onödigt spännande anordningar. Så länge bränder inte är anlagda, tycker jag oftast att man läser att dom misstänker ett elfel. Jag är lite misstänksam mot taklampan i hallen, eftersom glödlampan där går betydligt oftare än dom andra, även om det var ett tag sedan det hände senast. Inte har jag behövt återställa i säkringsskåpet heller på sistone. När det händer är jag extremt glad att dom satte in automatsäkringar vid renoveringen på nittiotalet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar