torsdag 25 juni 2020

Tjugofemte juni.

Vissa maträtter har jag lärt mig uppskatta med stigande ålder, medan andra har varit lätta att välja bort hela livet. Jag har till exempel ett svagt minne av att jag inte åt smörgåstårta när jag var ung. Numera är det bland det godaste jag vet. När jag åt räkmacka ute på lokal förr, beställde jag den utan majonnäs. Det låter väldigt torrt såhär i efterhand. När jag var tio var jag bortbjuden på middag och fick kassler. Det verkar inte ha varit någon vanligt förekommande rätt i mitt föräldrahem, för kommentaren i dagboken lyder kort och gott: ”Det var inget gott.” Det gillar jag fortfarande inte nästan femtio år senare, så jag har inte ätit det många gånger i livet. 

Den tjugofemte juni 1983 hjälpte mina bröder med respektive mig att flytta, fast det var midsommardagen. Jag hade bil på den tiden, så på kvällen var jag ute och körde och kollade in olika festplatser. Jag var både uppe i Borgholm och nere i Sandvik, så det lär ha blivit en tio, femton mil bakom ratten. Sex år senare hade jag sålt min sista bil, vilket gjorde det trixigare att ta sig till olika dansställen. Då tog jag bussen från Oskarshamn, där jag bodde då, till goda vänner i Blomstermåla. Jag åkte med dom till Långemåla, där det var dans. Så sov jag över natten hos dom, och tog bussen hem igen dagen därpå. Kortet nedan är taget det året, och tröjan jag har på mig har jag stickat själv.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar