fredag 19 juni 2020

Potatis.

Igår skulle jag bland annat köpa nypotatis till midsommar. På Kvantum hade man föredömligt nog satt upp en extra bytta med just den produkten, för att undvika trängsel vid den vanliga. Eftersom jag själv inte äter kokt potatis, hade jag lite dålig koll på priset. Jag kom ihåg att jag hade sett en prislapp runt sexton kronor kilot, när årets första potatisar började säljas. Efter att det hade blivit onödigt mycket i min påse, ångrade jag nästan att jag inte hade satsat på en påse med delikatesspotatis för tjugo spänn istället. Jag kände att det troligen hade blivit billigare, fast jag vet inte om det hade varit riktigt samma sak. Chocken blev hur som helst total, när min stora påse med färskpotatis inte kostade mer än en krona. Det var nämligen extrapris, och potatisen kostade bara 98 öre kilot. Jag hade väl snarare väntat mig att man skulle höja priset på en vara som man visste att alla ändå köpte till midsommar. Med jordgubbarna, som såldes utanför butiken, hade man uppenbarligen låtit efterfrågan styra priset. När jag köpte en liter för ett par veckor sedan gav jag 60 spänn. Igår läste jag på Facebook att samma säljare hade tagit 75. Det fanns tydligen andra platser där man kunde få ge närmare en hundring för en liter jordgubbar, men många tyckte ändå att det var nödvändigt till den här helgen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar