måndag 15 juli 2024

Blogg 15/7 2024.

 Det där med frisktandvård är en spännande historia. I min värld blir man kallad till undersökning en gång om året, speciellt nu när man betalar löpande varje månad. När jag hade stört mig på att det dröjde längre än så några gånger fick jag till slut veta att det var ett och ett halvt år som gällde. Tyckte jag att det dröjde för länge kunde jag själv ringa och boka en tid. Det har oftast löst sig genom att någonting har gått sönder i munnen på mig, så jag har blivit tvungen att ringa akut. Den här gången verkar det emellertid ha dröjt längre än vanligt, för det hinner gå två år mellan den förra undersökningen och den kommande. I min journal står det annars att kallelseplanen är 18 månader. För min särbo är den dubbelt så lång, så jag blev tvungen att googla på vad som gäller. På Folktandvårdens sida stod att läsa: ”Hur ofta du blir kallad till undersökning beror på just dina behov. När du tecknade frisktandvårdsavtal gjorde vi en vårdplanering för dig och utifrån den planeringen kallar vi dig till undersökning.”

2 kommentarer: