fredag 5 augusti 2016

Cykel(o-)vett.

Jag tänkte sätta mig på en bänk på Storgatan och äta upp min mjukglass, när jag insåg att bänkarna inte fanns kvar. Dom bör ha försvunnit i samband med att Storgatan öppnades för biltrafik. Det är mer än ett år sedan, så jag måste ha missat det helt förra sommaren. Om man får cykla åt båda hållen, nu när man får köra bil åt det ena, vet jag fortfarande inte. Fast jag har noterat att det är fler än jag som gör det, eftersom vi cyklar på väldigt olika sätt. Det är möjligt att det mest är sig själva dom andra är rädda om, men dom är noga med att cykla åt sidan, och inte möta någon bil där det står en parkerad, så det blir smalt. Jag ser det som det sista sättet att protestera mot bilkörning på den gatan, att göra det så svårt för dom som möjligt. Vill dom inte ha sina fina bilar repade, för dom hålla undan för mig. Det lär väl göra mest ont i mig den dagen vi stöter ihop, men då får jag skylla mig själv. Nåja, nu när semestern är slut är jag i stort sett bara inne i centrum tidigt på morgnarna, när det åtminstone enligt skyltarna ska vara förbjudet att köra bil på Storgatan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar