söndag 7 augusti 2016

Sjunde augusti.

För 44 år sedan var den sjunde augusti också en söndag. Då var jag med farmor, några kompisar och deras mamma i skogen och plockade hallon. Efteråt hjälpte farmor mig att koka saft på mina. Kortet föreställer farmors katt. Den hon hade just då. Det hann passera ett gäng katter genom åren, och som jag minns det fanns det oftast mer än en i det huset. Dom levde farligt, eftersom farfar hade fiskerevor i källaren. När katterna försökte äta betet hände det att dom fastnade på kroken. Farfar var något av en expert på att få loss dom igen. När jag var elva cyklade vi ungar ner till stranden och badade samma eftermiddag. När jag var barn tillbringade jag somrarna mer under vattenytan än över. Jag förundrades över hur dom vuxna som bara doppade sig som hastigast ens överlevde. Nu har jag inte badat över huvud taget på minst tjugo år. Jag har inte varit ute och dansat på ungefär lika länge. Innan dess hann jag besöka både Lundegård på Öland, Stallet i Vassmolösa och Skälby loge i Kalmar just den sjunde augusti. Jag känner att semestern hamnade ovanligt sent i år. Vissa år har jag redan hunnit sjukskriva mig detta datum. 1987 var jag förkyld och 1991 var jag hemma med en vrickad fot. Numera tycker jag att fyra veckors semester är i minsta laget, men så sent som för tio år sedan tog jag bara tre veckor på sommaren. Företaget höll inte stängt mer än två veckor, men just det året körde det ihop sig lite med nattskiftet som jag jobbade då, så jag fick börja hösten med att jobba kvällsskift en vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar