måndag 29 augusti 2016

Tjugonionde augusti.

Jag är uppvuxen på östra Öland, där det mesta av ungdomsverksamheten bedrevs av olika ungdomsföreningar på sjuttiotalet. Den tjugonionde augusti 1975 arrangerade centerns ungdomsförbund dans i Stenåsa. Det var några mil hemifrån, så den eviga striden när man var fjorton var att få skjuts dit och framför allt hem igen. På åttiotalet hade jag körkort och bil, så då var det enklare att ta sig dit man ville. 1980 var jag i Ekerum och hälsade på en väninna och hennes kille. Dom bodde på helt andra ställen till vardags, så jag antar att dom hade husvagn eller stuga där. Det var tio år innan det byggdes golfbana i Ekerum. Året därpå sålde jag min första bil just denna dag. Det var en Opel, som var lackad i två olika färger. Halva var gul och halva grön, om jag minns rätt. Det var svårt att smyga med den, för alla visste om dom hade sett min bil någonstans. Tyvärr har jag den bara på film och ingen stillbild. Kortet föreställer istället min nästa bil, som var mer diskret. När jag läser gamla dagböcker inser jag att min svägerska och jag var på bio flera gånger på åttiotalet. Den tjugonionde augusti 1985 såg vi "Falling in love", som hade kommit året innan. Jag tyckte redan då att den var bra, och tjugo år senare sparade jag den, när den sändes på tv. Då hade jag hunnit glömma att jag hade sett den förut. 2003 fick pappa en stroke, och hamnade på sjukhem i Borgholm. Jag var där och hälsade på honom just det här datumet. Då hade jag fortfarande hans bil, så det gick lätt att ta sig dit. Jag hade varit utan egen bil i femton år, och tyckte det var mer bekymmer än nytta med den, så senare samma höst började jag åka buss igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar