söndag 14 augusti 2016

Fjortonde augusti.

Dagens foto föreställer mitt föräldrahem med mammas stenparti i förgrunden. När jag var riktigt liten fanns det bara tallar på tomten. På sjuttiotalet såg mamma till att få ner om och ägnade mycket tid åt göra en trädgård av den. Pappa var inte riktigt lika intresserad, det är därför jag kallar det för mammas stenparti. Medan jag bodde kvar där cyklade jag som sjutton ikring. Den fjortonde augusti 1972 var jag hos en klasskamrat i Gårdby. Tre år senare var jag ända borta i Stenåsa och for. 1981 var jag med en kille på bio och såg "Gudfadern". Jag har noterat i dagboken att den var otäck. Jag fascineras av att vi fikade var och varannan dag på åttiotalet, men för exakt 33 år sedan idag måste jag och min dåvarande pojkvän ha slagit någon typ av rekord. Vi var ute och promenerade. Både jag och mina syskon bodde i Kalmar då, så vi träffade på min bror, och följde med honom hem och fikade. Senare var vi hos en kompis och åt våfflor och fikade och på kvällen var vi hos hans syster och fikade. Det riktigt udda var väl ändå nattkaffet, när vi hade varit ute och dansat. Då fikade vi, fast kaffe knappast är en bra dryck att sova på, och fast klockan var långt efter läggdags. Att jag har gått tips- och/eller bingopromenader både på Öland och i Kalmar minns jag. Att det fanns sånt när jag bodde i Oskarshamn också, hade jag glömt. Den fjortonde augusti 1988 var jag i alla fall ute med kompisarna där och deras lille son och gick tipspromenad. Fem år senare hade grannarna här i Nybro flyttat till villa, och hade inflyttningsfest.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar