söndag 29 januari 2017

Födelsedagsmiddag.

Svägerskan ringde redan vid middagstid igår och meddelade att hon och maken skulle bli sena. Han jobbade, och dom var en man kort, så dom kunde omöjligt hinna stänga vid den tid dom hade tänkt. För mig var i vanlig ordning det stora problemet att svara i telefonen när hon ringde. Jag fattar verkligen inte vad jag gör för fel. Jag ser på skärmen att jag har fått kontakt, men så fort jag håller den mot örat surrar det och kopplas bort. Min rutin är numera att gå till inkommande samtal och ringa upp personen som just har ringt mig. Brorsonens födelsedagsmiddag kom igång någon timme senare än planerat, men hungern lär ju vara den bästa kryddan. Till kaffet blev det Daimtårta. När det var godis inblandat kunde till och med jag tycka att tårta var gott. Så mer eller mindre tvingade jag mina gäster att provspela mitt nya spel. Det tog en stund att sätta sig in i, men efteråt tog vi en omgång av vårt vanliga frågespel. När mina generationskamrater hade åkt hem, var ungdomarna kvar och spelade ett par timmar till. Nu går både tvättmaskin och diskmaskin för fullt här. Återstår bara att plocka lite och att diska några större saker för hand. Och besticken då. Dom jag kör varv på varv i diskmaskinen har en tendens att bli fula, så när det kommer folk tar jag fram andra bestick som jag diskar för hand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar