måndag 2 januari 2017

Teknikstrul.

I vardagsrummet har jag en digital fotoram. På minneskortet har jag lagt in i stort sett varenda kort jag har i datorn, och försökt att blanda så att omväxlingen blir total. Den är inte så himla stor och står lite illa till för att man ska kunna sitta och titta på kort på den. Jag tyckte att det ultimata borde vara att kunna se dom på tv:n. Jag visste att min dvd-spelare hade ett uttag för usb, men det stora minnet som jag säkerhetskopierar på hittade den inte alls. Jag testade med att göra en skiva, men den visade bara några få av korten på den. Till slut köpte jag ett vanligt usb-minne, men det blev samma resultat där. Jag läste mig till i bruksanvisningen till spelaren att det kunde finnas flera anledningar till att den inte kunde läsa korten. Jag visste att jag hade någon typ av transformator, som jag hade kopplat ihop laptoppen och tv:n med tidigare. Som ett sista försök tänkte jag göra så, och stoppa usb-minnet i den datorn. Nu har saker som jag inte använder på ett tag en tendens att försvinna, så dom grejorna hittade jag inte. Jag tänkte gå upp på vinden och leta, men innan jag kom så långt slog det mig att jag hade köpt ny tv sedan jag höll på med det där. På den nya apparaten finns ett usb-uttag, och när jag stoppade i minnet där fungerade det precis som jag hade tänkt. Åtminstone över nyårsafton. Igår upptäckte jag mest av en händelse att det varken gick att visa korten eller att byta kanal på tv:n med sifferknapparna på fjärrkontrollen. Jag trodde att vi hade kommit åt någon inställning under nyårsafton, men när jag provade med att ta ur usb-minnet ur tv:n fungerade allt annat som det skulle igen. Det känns inte tillräckligt viktigt att få det där med korten att fungera, för att jag ska lägga ner mer tid på felsökning. Jag får väl vara glad att det fungerade så länge som det gjorde. Att vi kunde kolla på kort som jag hade tänkt nyårsafton, och att vi fick på rätt kanal när vi ville höra nedräkningen vid midnatt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar