söndag 1 januari 2017

Nyårsfirande.

Igår kom mina nyårsgäster på slaget fyra, som dom hade lovat, så det blev ett glas vin, innan vi traskade ner till Linnéasjön. Det var ingen kyla, men blåste småjäklar. Hade man haft någon festfrisyr att tala om innan, så var den definitivt bortblåst när fyrverkeriet var slut. Hammarströms fastighetsförmedling hade verkligen slagit på stort. Det var ett imponerande fyrverkeri, som flöt på utan minsta andrum. Efteråt var jag i vanlig ordning den som bara ville gå direkt hem. Nöjespromenader är inte riktigt min grej. Det är å andra sidan inte lokalsinne heller. Framför allt inte när det är mörkt, så avstickaren vi tog blev betydligt längre än planerat. Det är oklart om släkten har sett mina matinlägg om att man aldrig kan få för mycket vitlök och ost. Dom vill i alla fall alltid ha samma mat när dom kommer hit, så nyårsmenyn var densamma som tidigare år. Snittar till entré, fläskfilé som supé och glass och frukt till dessert. Däremellan såg vi "Grevinnan och betjänten" på tv, spelade frågespel och tittade på mängder av kort. Efter midnatt stod vi på balkongen och förundrades över hur gott om pengar Nybroborna hade att bränna upp. Jag räddade i vanlig ordning bara överbliven mat. Så sällan som jag har gäster finns det ingen anledning att ägna sig åt disk och annat hushållsarbete medan dom är här. Maten förberedde jag innan dom kom, och under kvällen staplade jag bara disk och annat på bänkar och bord. Så idag tar det eviga plockandet vid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar