onsdag 18 januari 2017

Ledigheter.

Att få ledigt är inte det lättaste på min arbetsplats. Jag hörde att dom som planerar att resa någonstans redan har fått lägga in om ledigt för 2018. Jag tycker väl mer som killen som satt bredvid mig när vi hörde det. Hans spontana reaktion var att då vet man ju inte ens om man lever. Att jobba ihop komptid kan också kännas överarbetat, när det är snudd på omöjligt att ta ut den. Just den biten har dom löst för oss på natten genom att lägga in en torsdag i månaden som mertid istället under våren. Fördelen med komptiden är annars att den ligger kvar år efter år. Det känns alltid bra att ha dom där timmarna liggande. Semester och framför allt arbetstidsförkortning behöver man däremot ta ut före sista mars. AT-timmarna betalas annars ut i pengar, och jag har definitivt mer pengar än tid efter dom två senaste ökningarna av min arbetstid. Tanken var således att ta AT under jullovet, men när min gruppsamordnare kollade upptäckte hon att det hade blivit fel. Mina komptimmar hade dragits istället, och plötsligt blev det bråttom att plocka ut arbetstidsförkortningen. Sedan slog det mig att det enligt mitt lönebesked hade blivit rätt vecka 52. Någon av oss måste alltså ha läst fel. Det visade sig att det var hon som hade lurat sig på att jag hade exakt lika många timmar i komp som vi brukar få i AT. Nu bokade vi in min sista semesternatt också, så kan jag jobba järnet fram till sommarsemestern sedan, om jag inte blir sjuk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar