fredag 13 mars 2020

Arbetsförmedlingen.

Det verkar som om Arbetsförmedlingen börjar skärpa upp kontrollen av oss arbetssökande. Första gången jag fick upp en ruta om att man kunde bli ombedd att bevisa att man verkligen hade sökt dom jobb man uppgav, tänkte jag först att jag kanske bara hade missat den förut. Man skulle spara svarsmail på jobbansökningar i tre månader. Det hade förstås varit bra att veta från början, men nu tror jag mig vara ifatt där. Att det stod om varje månads aktivitetsrapport att den var godkänd när jag började stämpla, är jag någorlunda säker på. Nu skriver man istället bara att den är granskad. Man får ett mail som bekräftar att dom har tagit emot rapporten. Jag känner att det också måste ha fått ett tillägg. Förutom ”Tack för din aktivitetsrapport” står det: ”Vi kommer att granska om ditt arbetssökande följer regelverket samt din planering. Om du inte aktivt söker lämpliga arbeten kan det påverka din rätt till ersättning och då kommer vi att kontakta dig. Vänliga hälsningar Arbetsförmedlingen.” Jag hade lite problem med att den trevliga tonen i början och slutet av mailet blev närmast hotfull däremellan.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar