söndag 29 mars 2020

Vårvindar friska.

Igår var det snudd på sommar här. Det var knappt jag kände igen särbon, som hade bytt ut mössan mot en keps (se bild). Vi träffades i september, så jag har nästan aldrig sett honom utan mössa. Jag vågade mig på en något mindre klumpig jacka än Didrikson, och tur var det. Tidigare har det om inte annat blåst kallt, men igår var det nästan vindstilla. Där solen låg på hade man inte behövt någon jacka över huvud taget. Jag har hela vintern kämpat för att hålla fingrarna varma, fast det knappast är möjligt att fotografera med vantar på sig. Igår behövde inte ens jag, som alltid är kall om händerna, vantar. På kvällen slog vädret om. Det började blåsa och snöa. Idag skiner solen från en klarblå himmel igen, men jag misstänker att det är vinterjackan som gäller, om vi går ut. Snön ligger kvar, och även om solen glittrar vackert i den, är det bara ett par plusgrader. Blåser gör det i vanlig ordning. Fast jag inte har varit utanför dörren ännu, anar jag att det inte är några ljumma sommarvindar. Jag är glad att vi tog tillvara den högst tillfälligt njutbara väderleken, och var ute ett par timmar igår. Förr eller senare blir det förhoppningsvis sommar på allvar i år också. Sommartid är det ju redan.

2 kommentarer:

  1. Tack för en härlig vårpromenad i ett strålande väder!! Och tack vare ditt trevliga sällskap så blev lördagen en extra fin dag!! Liksom alla andra dagar också :-) Vårkram från Sven Christer.

    SvaraRadera