lördag 21 mars 2020

SOS.

I min telefon har jag en SOS-app. Jag räknar med att den kommer att göra allra störst nytta den dagen jag behöver hjälp, men inte kan förklara var jag befinner mig. Den skickar mina koordinater till SOS automatiskt. Hittills är det framför allt bränder i närområdet den har gjort mig uppmärksam på. Igår var jag på väg ut, och fick se att någonting hade hänt, när jag tog upp telefonen en sista gång, för att kolla så att kreditkortet var med. Jag ville inte gå in till datorn med skor och jacka på mig, och på den lilla skärmen till telefonen hade jag svårt att se exakt var det brann. Jag förstod i alla fall att det gällde ett flerfamiljshus i centrum. Jag mötte en granne utanför, som inte heller lyckades tolka kartan mycket närmare än så. Några nyheter om händelsen hade inte hunnit komma upp på nyhetssidorna. När jag kom tillbaka från min cykeltur stannade jag för en pratstund med ett par andra grannar, för att höra om dom visste någonting. Den ena hade precis cyklat Storgatan hem, och sett brandkåren. Dom hade inte stoppat henne från att cykla förbi, och hon kunde berätta precis vilka fönster som var svartbrända. Trekvart efter larmet läste jag på min morgontidnings webb att branden hade startat i en kastrull på spisen, och varit snabbt släckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar