söndag 8 mars 2020

Åttonde mars.

I mars 1976 gick jag i åttan, och hade foto som fritt valt arbete. Den åttonde var jag och en tjej ur en parallellklass ute och plåtade på den lektionen. Jag minns hur svårt det var att hitta någonting att fotografera. Det där med naturbilder hade vi nog inte kommit på, för i naturen har jag insett i vuxen ålder att man kan ta hur mycket kort som helst. Vi hade i och för sig bara tillgång till svartvitt, men jag anar att min fantasi skulle sträcka sig längre även med det idag. Flickan från parallellklassen hade ett allvarligt hjärtfel, och levde inte så många månader efter det. Kortet nedan är taget under en av våra fotoutflykter, och framkallat i skolans labb. Så har jag scannat in det i datorn i modern tid.
Elva år senare var jag på väg med tåg hem från Bollnäs den här dagen. Min bror bor fortfarande kvar där, men jag var uppe i Hälsingland och hälsade på honom betydligt oftare dom första åren än vad jag är numera. 1987 åkte jag upp ensam, 1988 med vår bror och hans fru, 1990 med pappa och hans särbo och 1991 tog jag tåget upp ensam igen. Sedan dröjde det tio år till nästa besök, och nu har jag inte varit där på femton år.
 

2 kommentarer: