tisdag 24 mars 2020

Kenny Rogers.

Kenny Rogers gick bort för några dagar sedan 81 år gammal. Han hade spelat in skivor under trettio års tid, och uppträdde tills för tre år sedan. Därför blev jag smått förnärmad när nyhetsuppläsaren på radion hävdade att han var mest känns för den svenska publiken för duetten ”Islands in the stream”, som han sjöng in tillsammans med Dolly Parton på åttiotalet. Fast när jag nämnde för särbon att Kenny hade avlidit, var det precis den låten han refererade till, så dom kanske hade rätt. För mig kommer han ändå alltid att vara en soloartist, som gjorde exakt sån musik som jag gillar. Jag tror till och med att jag har någon LP med honom bland mina skivor. Dom blir inte spelade längre, eftersom jag inte har någon skivspelare framme. Innan jag stuvade undan den lade jag in mina favoritlåtar på datorn, så jag lyssnar på några av Kenny Rogers bästa hyfsat regelbundet. ”Buy me a rose”, som är en av dom jag tycker bäst om, hittade jag på ett något udda sätt. Lasse Stefanz hade spelat in den på svenska. Först efter att jag hade lyssnat på deras inspelning ett stort antal gånger, insåg jag varifrån originalet kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar