lördag 20 februari 2021

Beresta.

 Jag är med i en grupp på Facebook som heter ”Öland genom tiderna”. När ett par av deltagarna lade upp bilder på klädgalgar från öländska butiker, letade jag fram mina gamla trägalgar för att se varifrån dom härstammade. Till min förvåning visade det sig att dom inte kom från Öland över huvud taget. En var från Bröderna Hanson i Göteborg och en från Modellkläder i Stockholm. Dels blev jag tvungen att inse vilka spratt minnet kan spela en. Jag var helt säker på att det stod butiksnamn från Öland eller möjligen Kalmar på dom där galgarna. Framför allt undrar jag hur sjutton dom har hamnat i min garderob. Jag har visserligen besökt båda våra största städer, men jag har inget som helst minne av att jag skulle ha shoppat kläder i någon av dom. Galgarna känns mera som någonting som har hängt med från föräldrahemmet. I så fall kan dom säkert vara riktigt gamla. Pappa var visserligen uppe i Stockholm någon gång med anledning av sitt uppdrag som sekreterare i Ölands fiskarförbund. Åtminstone minns jag det så, men mitt minne är som sagt en smula bedrägligt. Så har jag faktiskt scannat in ett par foton i datorn från ett besök som mina föräldrar gjorde där hos min morbror och hans fru. Den enda gång jag har koll på att mamma och pappa besökte Göteborg hänger det ihop med att jag har ärvt korten som togs då. Det syns nästan på dom att det är mer än sextio år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar