tisdag 16 februari 2021

Mitt gamla "hem".

 Jag lämnade golvfabriken i Nybro för ett par år sedan, men av det jag läser i min morgontidning att döma har inte mycket förändrats där. Sedan pandemin startade har jag varit tacksam att jag inte tvingas träffa massor av människor varje dag. Hur man kan hålla avstånd på min gamla avdelning förstår jag inte alls. Möjligen skulle det kunna fungera om man stängde av flödet vid platsbyten och rastavlösningar. Med tanke på att det alltid ska produceras så mycket som möjligt, låter det inte riktigt som ett troligt alternativ. Att jag inte är insatt i läget må vara förlåtligt, med tanke på att jag inte jobbar där längre. Värre var det att fabrikschefen uttalade sig i min morgontidning, om att det fanns goda möjligheter att hålla avstånd i deras lokaler. Han hävdade dessutom att varje skift numera hade ett eget fikarum. Jag var uppriktigt förundrad och förvånad, tills jag läste kommentaren från en av dom anställda på golvet. Skiften har inte separerats, man kan inte alltid jobba med två meters avstånd och olika avdelningar delar fortfarande fikarum. Hon misstänkte precis som jag att kostymnissen nog inte vet hur avdelningarna fungerar. Det där med ryktesspridning hade han garanterat inte förstått. När man fick ett utbrott av covid informerade man bara den berörda avdelningen och skiftet. Det blir bara hälften så mycket snack om man försöker informera samtliga anställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar