lördag 6 februari 2021

Vinterväglag.

 Den här årstiden är det en extremt stor fördel att kunna välja själv vilken dag jag ska cykla till Kvantum. Så länge jag jobbade ville jag helst passa på i helgen när jag var ledig. Nu försöker jag hålla koll på väderprognosen och undvika dom snöigaste dagarna. Den här veckan blev ett undantag, eftersom jag hade tid hos frissan. Den var bokad långt innan snö och kyla intog Nybro. När jag ändå skulle till andra änden av staden kändes det vettigast att ta handlandet samtidigt. Nästan alla gator var täckta av ett tjockt lager tillkörd snö. Järnvägsgatan hade i vanlig ordning haft tätast trafik. Den kunde jag cykla på, men på övriga gator kändes det tryggast att leda cykeln. Från salongen till Kvantum promenerade jag hela vägen. Alternativet hade varit att ge sig ut i gatan bland bilar och bussar och det såg på tok för trångt ut för att kännas tryggt. Jag svor tyst över att den långa cykelbanan längs med Kvantums parkering i vanlig ordning såg ut som skit och var helt ofarbar. Till min lycka visade sig någon av snöröjarna ha telepatisk förmåga. Åtminstone väljer jag att tolka det faktum att cykelbanan var nyskrapad när jag skulle hem så.

2 kommentarer:

  1. Det gäller att vara försiktig i det förrädiska vinterväglaget. Tack och lov kom du hem välbehållen :-) Varma Kramar!

    SvaraRadera