onsdag 17 februari 2021

Otryggt.

 Jag förundras i vanlig ordning över mycket av det jag läser på nätet. Bland annat det faktum att folk alltid har flera tusen i plånboken när dom blir av med den. Annars verkar det som om jag vore den enda i hela världen som har kontanter på mig över huvud taget. Det är bara ett par hundra, men jag vill inte bli helt ställd om kreditkortet inte skulle fungera. När folk blir bestulna har dom alltid flera tusen i plånboken. Den senaste var en äldre dam och i texten stod det att hon hade blivit av med sin börs. Jag undrar fortfarande om det var hon själv som hade använt det ordet eller den som skrev referatet. Jag tyckte att det passade väldigt bra ihop med en äldre person, men då tänkte jag mig en liten börs med småpengar i. Den här hade förutom fyra tusen i kontanter också innehållit kontokort. Jag skulle nog ha kallat den för plånbok, även om man säkert kan ha betalkort i en börs också. Jag fick nästan dåligt samvete när jag skrev om otryggheten i Nybro häromdagen, men nu har jag fått svart på vitt på att jag hade rätt. Sveriges Kommuner och Regioner och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hade sammanställt en rapport som hette ”Öppna jämförelser: trygghet och säkerhet”. I rapporten kartlades samtliga Sveriges kommuner enligt fyra indikatorer: personskador, utvecklade bränder, anmälda brott och upplevd otrygghet. Gissa vilken kommun som låg allra sämst till i Kalmar län!

3 kommentarer:

  1. Tråkigt att det ska vara så! Att vissa inte kan skilja på mitt och ditt, borde vara en"baskunskap" hos alla!

    SvaraRadera
  2. Rättelse! Ska vara "att skilja på mitt och ditt" borde vara en "baskunskap" hos alla! Så jag inte får "språkpolisen" på mig:-)

    SvaraRadera