fredag 26 februari 2021

Blogg 26/2 2021.

 Dom senaste åren har jag haft hemförsäkring genom facket. Jag kunde förmodligen ha fortsatt vara medlem där fast jag slutade jobba, men det har aldrig varit någon av mina favoritföreningar. Jag sa upp mitt medlemskap så fort jag hade avanmält mig hos arbetsförmedlingen och vid månadsskiftet går uppsägningstiden ut. Planen var från början att byta tillbaka till mitt gamla försäkringsbolag, men flera personer i min närhet rekommenderade mig att stanna hos Folksam. Jag kontaktade dom via mail redan i höstas och allt skulle gå per automatik. Jag blev ändå nervös när jag inte hade hört någonting från dom med bara ett par dagar kvar, så idag ringde jag kundtjänst för att få lite klarhet i läget. Jag valde alternativet att legitimera mig med mobilt bank-id, för att få snabbast möjliga service. När allt inknappande av personnummer och kod var klart, fick jag veta att jag hade plats 177 i kön. Å andra sidan hade dom mer än 250 handläggare. Kötiden var därför ändå inte mer än sju minuter och det kändes överkomligt. Efter denna korta väntan fick jag tala med en ung (?) man som på bred skånska förklarade för mig att allt var lugnt. Facket meddelar tydligen inte försäkringsbolaget förrän efteråt att jag inte är medlem där längre. Först då skickar dom ut ett nytt erbjudande till mig, men enligt honom ska jag ändå vara försäkrad hela tiden. Jag har väl inget annat val än att lita på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar