söndag 21 februari 2021

Blogg 21/2 2021.

 När jag letade fram ett foto på mina föräldrar, som var taget vid ett besök i Göteborg, reagerade jag på deras klädsel. Mannen i mitt liv brukar bli smått nostalgiskt när han beskriver hur kvinnorna var klädda på femtiotalet. Han talar lyriskt om dräkt med kjol och en liten jacka, och det är väl exakt så min mor är klädd på det bifogade kortet. Jag brukar i det här sammanhanget framhålla att männen också betydligt oftare var, vad vi idag skulle kalla finklädda, i kostym och slips. Dom gånger jag har sett min far klädd som på bilden kan jag nog räkna på ena handens fingrar. Jag anar att mina föräldrar varken reste långt eller ofta på den tiden. Femton år senare fick dom smak för solresor och började ta en vecka eller två i värmen varje vinter.

Kortet på mig har också med särbons och mina samtal att göra. Jag minns inte om det var så illa så att det inte fanns någon fast frys i den här lägenheten när jag flyttade in. I ett hörn i köket stod i alla fall ett fristående frysskåp, har jag berättat för honom. Med tanke på hur trångt där är med mitt runda köksbord, tvivlade jag nästan på att det verkligen kunde ha fått plats där, men på kortet syns det till höger om mig. Det är dåligt med avställningsytor i mitt kök, så jag antar att jag kan ha använt frysskåpet som det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar