lördag 27 februari 2021

Blogg 27/2 2021.

 Hannah Ekwall gick nyligen bort i cancer. Jag anar att hon var mest känd som hustru till tv-sportens Patrick Ekwall. Under året som hon var sjuk såg jag dom båda i någon reklam jag fick från Cancerfonden. Åtminstone i min värld kändes det mest som att det hade med makens kändisskap att göra. Rubriksättaren i min skvallertidning kände nog ännu mera så. Där löd rubriken: ”Ekwalls fru Hannah död”. Det tyckte jag lät i det närmaste respektlöst. Riktigt tragiskt blev det när änklingen sist i texten uttalade sig och sa: ”Jag vill också belysa att Hannah ju framför allt var Hannah och inte ’Patrick Ekwalls fru’”. Lite fundersam blev jag över om personen som satte rubriken alls hade läst texten. Hen kanske gick lika mycket på känsla som Patrick Ekwall själv gjorde, när han uttalade sig om hustruns sista vilja. Han berättade att Hannah hade en önskan att han och barnen skulle gå vidare. I nästa andetag kröp det fram att dom aldrig hade talat om döden, eftersom Hannah utgick från att hon skulle klara sig. Ändå vet han att hon ville att han och alla andra i hennes närhet skulle göra allt för att se fortsatt ljust på livet. I den tryckta tidningen fanns åtminstone bara den vänstra halvan av bilden nedan med. Kollaget kommer från nätupplagan. Det får mig att känna att alltihop handlar mer om maken än om Hannah själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar