torsdag 4 februari 2021

Telefonavlyssning.

 En viss nytta kan man ha av att äldre människor får sämre syn och hörsel. Under min karriär på olika dansbanor var jag ofta yngre än den övriga publiken. Dom flesta lämnade glasögonen vid sidan av dansgolvet. För att kunna se tiden på sina armbandsur hade dom därför rejält tilltagna klockar. Det innebar att jag kunde se hur mycket klockan var på en arm tillhörande någon som dansade bredvid mig. Jag slutade gå ut och dansa innan jag själv hamnade i samma situation. När det gäller hörseln är det särbons telefon som jag har glädje av. Han har så pass hög volym på den, att jag hör lika bra vad den i andra änden säger, som han som håller den vid örat. Talar han med någon äldre dam misstänker jag att det kan hänga ihop med röstresurserna hos vederbörande, men jag hör oftast vad yngre människor säger också. Häromdagen visste jag inte hur jag skulle hitta rätt karta på SMHI:s webbsida. Mannen i mitt liv löser alla dylika problem genom att ringa upp berörd instans och fråga. Nu ställde han frågan på ett sätt som fick flickebarnet i andra änden att svara på någonting annat än det jag undrade. Ändå löste det sig tack vare att jag hörde vad hon sa.

2 kommentarer:

  1. Att min syn och hörsel försämrats med åldern, är ett faktum. Men mina röstresurser är det inget fel på. Visst är mannen på bilden lik mig! Jag har nämligen en äldre mobiltelefon. "Sådan herre - sådan telefon"! Kram!

    SvaraRadera