onsdag 24 februari 2021

Blogg 24/2 2021.

 Jag får bestämt ta ett snack med mina bröder om sånt jag inte minns när det gäller vår morfar. Mina morföräldrar skildes i början av sextiotalet. Mormor gifte om sig direkt och var sedan gift med sin Tage livet ut. Enligt texten intill fotot nedan heter kvinnan till vänster Britta. Jag har ett vagt minne av att det kan ha varit någon som morfar hade sällskap med efter skilsmässan, men jag kan också ha fel. Det är mitt huvud som sticker upp mellan hennes och morfars. Det kanske inte är så konstigt om jag inte kommer ihåg alla detaljer, för jag var bara ett par år gammal. Gulli, som morfar var sambo med på sjuttiotalet, minns jag i alla fall klart och tydligt. Jag bodde hos dom vid något tillfälle när mina föräldrar var bortresta. Tack vare att hon tog mig med till en fotograf, har jag en uppsättning med fina kort på mig själv i tioårsåldern. Så var jag med dom på en bussresa till Oskarshamn med någon förening. Senare på sjuttiotalet var morfar tillsammans med en dam som kallades Lisbet, fast jag tror att hon egentligen hette Elisabet. Möjligen var det så att hon dog ifrån honom, men jag är osäker på det också. På åttiotalet umgicks i alla fall morfar med Stina i flera år. Sin allra sista flickvän hade han på sjukhemmet där han tillbringade sina sista år. Det var ett demensboende, så damen han satt och höll i handen trodde att morfar var hennes make Oskar. Han levde dessutom fortfarande, så det bör ha varit aningen förvirrat när han kom på besök.

2 kommentarer:

  1. Alltid roligt att bläddra i gamla fotoalbum! Att minnas gamla släktingar och se hur förändringarnas vindar "blåst" under åren som gått! Kram!

    SvaraRadera